Semestr I – Wykłady (70 godzin) |
1. |
Zarys historii psychoonkologii. |
2. |
Podstawy onkologii klinicznej. |
3. |
Podstawy psychologii dla modułu słuchaczy bez ukończonych studiów psychologicznych (omówienie głównych teorii osobowości, procesy poznawcze i procesy motywacyjno emocjonalne, stres, radzenie sobie ze stresem, mechanizmy obronne, wsparcie społeczne). |
4. |
Elementy psychologii dla wszystkich słuchaczy (paradygmaty w medycynie – biomedyczny, biopsychospołeczny, radzenie sobie z chorobą nowotworową na różnych etapach jej rozwoju, związki pomiędzy reakcjami psychicznymi a lokalizacją zmian nowotworowych i etapem rozwoju choroby nowotworowej). |
5. |
Pomoc psychologiczana wobec pacjentów z chorobą nowotworową i wobec ich rodzin (psychoedukacja, interwencja kryzysowa, psychoterapia – szkoły, kierunki, techniki). |
6. |
Profilaktyka pierwotna i wtórna w chorobach nowotworowych. |
7. |
Metodologia i techniki badawcze w psychoonkologii. |
8. |
Psychologiczne aspekty skryningowych badań w onkologii (metodologia, techniki badawcze, wnioski, interwencje) w populacji osób zdrowych oraz zagrożonych chorobą nowotworową. |
9. |
Relacje pomiędzy psychologicznymi reakcjami a umiejscowieniem zmian nowotworowych. |
10. |
Medyczne i psychospołeczne aspekty chemioterapii, radioterapii i leczenia chirurgicznego. |
11. |
Potrzeby i reakcje psychiczne na chorobę nowotworową w zależności od wieku i etapu choroby. |
12. |
Przystosowanie do choroby nowotworowej (rodzaj przystosowania, problemy wsparcia). |
13. |
Psychoonkologiczne postępowanie w zależności od dominujących objawów (ból, nudności i wymioty, zmęczenie, zaburzenia snu, zaburzenia łaknienia, zaburzenia funkcji poznawczych). |
14. |
Psychologiczno-kliniczna ocena bólu przewlekłego. |
15. |
Psychologiczne postępowanie wobec pacjentów z bólem przewlekłym. |
16. |
Psychoonkologiczne problemy w opiece paliatywnej. |
17. |
Zaburzenia psychiczne w przebiegu choroby nowotworowej (diagnostyka i postępowanie w zaburzeniach depresyjnych, lękowych, somatopsychicznych i psychosomatycznych, zaburzenia osobowości, zaburzenia psychotyczne, zaburzenia świadomości, uzależnienie od środków psychoaktywnych). |
18. |
Problematyka samobójstw (oszacowanie ryzyka samobójstwa, zasady postępowania z osobami z dużym ryzykiem bądź też po nieskutecznych próbach samobójczych, czynniki ryzyka samobójstwa związane z procesem choroby nowotwoorowej). |
19. |
Kryzys w chorobie nowotworowej i sposoby jego przezwyciężania. |
20. |
Problematyka osierocenia (przebieg procesu osierocenia, patologia procesu osierocenia, przebieg procesu osierocenia u dziecka). |
21. |
Reakcja na utratę rodzeństwa u dzieci i jej psychospołeczne konsekwencje. |
|
Semestr I – Seminaria (30 godzin) |
1. |
Omówienie techniki wywiadu lekarskiego i psychologicznego. |
2. |
Zapoznanie słuchaczy z najczęściej stosowanymi w psychoonkologii technikami obserwacji (skale obserwacyjne). |
3. |
Omówienie zasad stawiania hipotez diagnostycznych i ich weryfikacji. |
4. |
Zapoznanie słuchaczy z narzędziami do badania jakości życia pacjentów z chorobą nowotworową (założenia i podstawy teoretyczne, ocena wartości psychometrycznych omawianych narzędzi, techniki badania, obliczania wyników i interpretacja). |
5. |
Wyposażenie Słuchaczy w narzędzia badawcze. |
6. |
Zapoznanie Słuchaczy i nauczenie stosowania, obliczania wyników i interpretacji skal badania dolegliwości bólowych i kontekstu psychospołecznego doznawanego bólu. |
7. |
Zapoznanie Słuchaczy i nauczenie stosowania narzędzi badawczych do oceny reakcji emocjonalnych pacjentów. |
8. |
Omówienie technik monitorowania stanu psychicznego, jakości życia i dolegliwości pacjentów z chorobą nowotworową. |
9. |
Interaktywna prezentacja pacjentów z chorobą nowotworową o różnej lokalizacji i na różnym etapie rozwoju choroby. |
|
Semestr I – Ćwiczenia (10 godzin) |
Ćwiczenia integracyjne, praca w grupach. |
|
Semestr II – Wykłady (65 godzin) |
1. |
Psychoonkologiczna problematyka dzieci i młodzieży. |
2. |
Problemy psychoonkologiczne rodziny. |
3. |
Wypalenie zawodowe i zapobieganie wypaleniu zespołów lecznictwa onkologicznego. |
4. |
Stres pracy z umierającymi i profilaktyka w pracy zespołów hospicyjnych i paliatywnych. |
5. |
Problemy etyczno-moralne w leczeniu i opiece nad pacjentami z chorobą nowotworową. |
6. |
Jakość życia chorych i jej ocena (definicje, teorie, badania, metody i narzędzia badawcze). |
7. |
Potrzeby duchowe w chorobie nowotworowej na różnych jej etapach. |
8. |
Organizacja opieki psychoonkologicznej. |
9. |
Modele oceny jakości opieki paliatywnej realizowanej w warunkach ambulatoryjnych. |
10. |
Modele oceny jakości opieki paliatywnej realizowanej w warunkach stacjonarnych. |
11. |
Edukacja, dokształcanie i zdobywanie aktualnej wiedzy w obszarze psychoonkologii. |
12. |
Rola środków masowego przekazu (TV, czasopisma, książki) w zmianie postaw społecznych wobec chorób nowotworowych i ich wpływ na zachowania prozdrowotne. |
|
Semestr II – Seminaria (15 godzin) |
1. |
Zapoznanie Słuchaczy z narzędziami badawczymi i nauczenie zastosowania ich do ocen jakości opieki nad pacjentami z zaawansowaną chorobą nowotworową pozostającymi w warunkach domowych. |
2. |
Zapoznanie Słuchaczy z narzędziami badawczymi i nauczenie zastosowania ich do ocen jakości opieki nad pacjentami z zaawansowaną chorobą nowotworową pozostającymi w warunkach leczenia stacjonarnego. |
3. |
Omówienie zasad komunikacji z pacjentem onkologicznym:
- rozmowa diagnostyczna
- rozmowa informacyjna
- rozmowa terapeutyczna
|
4. |
Omówienie zasad komunikacji z dzieckiem, którego ktoś z członków cierpi na zaawansowaną chorobę nowotworową. |
5. |
Omówienie zasad komunikacji z dzieckiem cierpiącym na zaawansowaną chorobę nowotworową. |
6. |
Przedstawienie filmów o tematyce psychoonkologicznej i pisemne opracowanie na temat prezentowanych filmów (np. film dydaktyczny o złej i dobrej komunikacji pielęgniarki z pacjentem trudnym, film wskazujący zmianę roli lekarza z pozycji biologicznej na bardziej psychologiczną w miarę postępu choroby). |
|
Semestr II – Ćwiczenia (50 godzin) |
Ćwiczenia będą się odbywały w mniejszych grupach w salach ćwiczeniowych a także w jednostkach opieki zdrowotnej trójmiasta, w których są leczeni pacjenci onkologiczni. Będą to ćwiczenia początkowo o charakterze coaching’u, zwiększające własne kompetencje w zakresie radzenia sobie z emocjami negatywnymi, a następnie będą omawiane przypadki kliniczne (formułowanie problemu i diagnozy psychoonkologicznej oraz opracowanie planu pomocy psychologicznej). Ćwiczenia te prowadzone będą przez doświadczonych praktyków. |